Crohill schoner schoon levert reductie van ruim 34.000 plastic flessen op

Het duurzame assortiment Crohill schoner schoon heeft impact op de schoonmaakbranche. In anderhalf jaar tijd, na de lancering van het nieuwe assortiment, zijn maar liefst 34.795 plastic flessen minder weggegooid. Tijdens de Schoonmaak Vakdagen onthulde Crohill in het bijzijn van Plastic Soup Foundation de besparing die tot nu toe is bereikt.

Begin vorig jaar introduceerde Crohill het duurzame assortiment Crohill schoner schoon. Met Crohill schoner schoon-producten, zoals bamboe doeken en reinigingsmiddel in tabletvorm, kunnen schoonmaakbedrijven de hoeveelheid plastic afval en microplastics die achterblijft in het afvalwater aanzienlijk reduceren. In anderhalf jaar tijd werden maar liefst 34.795 plastic flessen minder weggegooid.

Schoonmaakbranche verduurzamen

Initiatiefnemer Pim Hilgerdenaar van Crohill is zeer te spreken over de besparing. “Bij Crohill hebben we een missie: wij willen de schoonmaakbranche verduurzamen. Daarom ontwikkelen we reinigingsproducten, materialen en diensten die het werk voor schoonmakers verlichten en het milieu minder belasten. Dat bedrijven zich herkennen in onze missie en eraan meedoen is natuurlijk geweldig.”

Volgens Hilgerdenaar is het hard nodig dat de schoonmaakbranche nog meer stappen zet op dit gebied. “Gek genoeg laat de schoonmaakbranche best veel troep achter. Dagelijks belanden er vuilniszakken vol lege plastic flacons in de afvalcontainer, spoelen we na het uitwringen van plastic moppen gigantische hoeveelheden microplastics weg en wordt er flink over gedoseerd.” Met de producten uit het Crohill schoner schoon assortiment behoort dat allemaal tot de verleden tijd, geeft hij aan.

Schoonmaakbedrijven die duurzamer gaan werken met de producten van Crohill schoner schoon, worden partner van Crohill schoner schoon. Ze ontvangen onder meer een certificaat waarop staat hoeveel plastic flacons en microplastics ze besparen. Vanaf 2024 wordt daar ook de CO2-besparing als gevolg van duurzaam transport in meegenomen. Volgens Hilgerdenaar biedt het certificaat bedrijven een kans om zich daarmee richting hun opdrachtgevers te profileren. “Veel opdrachtgevers hebben duurzame doelstellingen. Met Crohill schoner schoon kun je helpen om deze doelstellingen te realiseren.”

Samenwerken met Plastic Soup Foundation

Bij de ontwikkeling van het assortiment zocht Crohill de samenwerking op met de Plastic Soup Foundation. Een organisatie die niet zomaar met ieder bedrijf in zee gaat en het Crohill schoner schoon assortiment zeer kritisch onder de loep man. Tijdens de Schoonmaak Vakdagen stond Crohill samen met deze organisatie stil bij de besparing die tot nu toe gerealiseerd is. Irene Dros en Jeroen Dagevos van Plastic Soup Foundation: “Wij willen plastic vervuiling aanpakken bij de bron. De industrie en het bedrijfsleven spelen daar een enorm belangrijke rol in. Het is geweldig wat er door de partners die meedoen met Crohill schoner schoon is bereikt.”

De behaalde besparing betekent voor Hilgerdenaar zeker niet dat het werk nu gedaan is. “Ik ben enorm trots dat we dit met alle partners bereikt hebben. Maar we zijn nog maar net begonnen. Er zijn nog veel bedrijven die niet op een duurzame manier schoonmaken. Als we willen dat de hele branche schoner schoon gaat maken, moeten die ook om.”

< Terug naar overzicht