Waarom kijken we bij tenders niet naar de ervaring van een schoonmaker?

Elk schoonmaakbedrijf wil tenders winnen. Natuurlijk. Dus wordt er van alles uit de kast gehaald. Ze gaan rekenen. Bekijken de oppervlakte. Kijken nog eens kritisch naar de hoeveelheid personeel. Schaven wat aan de uren. En als het even kan voeren ze een nieuwe innovatie op. Want innovaties, die doen het altijd goed in tenders.

Eén van de laatste innovaties die je steeds vaker bij een aanbesteding aantreft: een sensor die meet of iets wel of niet schoongemaakt moet worden. Ideaal. Want als je ergens niet hoeft schoon te maken, kun je die tijd in een ander project steken. Niet alleen heel efficiënt, ook een goed verhaal naar de opdrachtgever! Win win.

Maar wat de meesten vergeten: zo’n sensor bestaat al lang. We noemen ‘m ook wel: de schoonmaker. De schoonmaker weet met al z’n ervaring namelijk precies wat wel of niet schoongemaakt moet worden. Of hoeveel tijd er nodig is voor een project. Sterker nog: de schoonmaker kan je exact vertellen welke middelen en materialen goed werken. Welke chemie wel goed schoonmaakt en welke mop niet. Omdat die schoonmaker er dagelijks mee werkt. Maar ja, een ervaren schoonmaker kun je moeilijk als innovatie op het tenderformulier invullen.

Onze schoonmakers zijn geen machines, het zijn geen middelen die je kunt vatten in rekenkundige formules, het zijn mensen. Die het werk vaak al jaren doen. En als je ze ook als mensen benadert, als je met ze praat, naar ze luistert, dan hoor je precies waar het beter kan, waar winst te behalen valt. Een groot bijkomend voordeel: als je de schoonmakers meer betrekt, als je ze serieus neemt, dan voelen ze zich gewaardeerd. Dan krijgen ze meer plezier in hun werk, meer trots. Dan voelen ze zich verantwoordelijk en gaan ze nog beter hun best doen. Diezelfde schoonmakers leveren dan precies die kwaliteitsimpuls waar iedereen zo naarstig naar op zoek is.

Het zou goed zijn als we ons in tenders minder laten verblinden door de laatste innovaties, maar dat we meer oog krijgen voor de schoonmakers. En als we durven te vertrouwen op hun ervaring. Misschien niet zo sexy, maar het levert uiteindelijk wel de meeste winst op. Niet alleen voor het schoonmaakbedrijf of de opdrachtgever, ook voor de schoonmaker zelf.

< Terug naar overzicht